آغاز تست سل و بروسلوز در بزرگترین واحد دامداری استان زنجان در خرمدره

 رئیس شبکه دامپزشکی خرمدره با اعلام این خبر اظهار داشت: پیشگیری و کنترل بیماری های قابل انتقال از حیوان به انسان از مهمترین وظایف دامپزشکی است و در راستای کنترل بروز و شیوع دو بیماری استراتژیک و مشترک سل و بروسلوز انجام تست سل و بروسلوز در گاوداری های صنعتی شهرستان خرمدره از ابتدای نیمه دوم اردیبهشت ماه سالجاری آغاز شده است.

 مهدی حیدری گفت: بیماری سل و  بروسلوز از مهم‌ترین بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است که طیف وسیعی از پستانداران اهلی و وحشی را مبتلا می سازد که علاوه بر کاهش تولید، ضرر و زیان اقتصادی فراوانی را به دامداران وارد می کند.

حیدری اظهار داشت: با انجام تست سل و خونگیری جهت تست بروسلوز (تب مالت) علاوه بر کنترل بیماری، امکان شناسانی و حذف دام‌های آلوده وجود دارد، که این اقدامات بهداشتی بر اساس دستورالعمل‌های کنترلی دامپزشکی باعث پیشگیری از وقوع احتمالی بیماری در جمعیت دامی و انسانی خواهد شد.

وی افزود:پیشبینی می شود با اجرای این  طرح بالغ بر 4500 راس دام واجد شرایط  از نظر بیماری سل و بروسلوز در این واحد دامداری پایش گردند.

حیدری در ادامه تصریح کرد:  با رعایت ضوابط بهداشتی و قرنطینه‌ای از قبیل واکسیناسیون، شناسایی کانون‌های آلودگی و حذف دام‌های آلوده، رعایت اصول امنیت زیستی، پاکسازی و ضدعفونی محیط و محدود کردن نقل و انتقال دام و کنترل جوندگان می‌توان با این بیماری‌ها مبارزه کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان زنجان، در حال حاضر واحد گاوداری مجتمع کشت و صنعت دشت خرم دره با ظرفیت 7500 رأس و تولید روزانه 140 تن شیر یکی از مدرن‌ترین گاوداری‌ها در سطح کشور می باشد که فرآورده‌های لبنی آن به استان‌های تهران، مازندران، گیلان، قزوین، همدان، آذربایجان شرقی کرمانشاه و خارج از کشور صادر می‌شود.

کلمات کلیدی
{author_name}
تصویر نویسنده :

admin ادمین پورتال زنجان

admin ادمین پورتال زنجان

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

لینک کوتاه